Izzivi dela od doma

Naredite revizijo dela od doma in odpravite skrite težave.

Če je pred nekaj leti veljajo, da je delo od doma ugodnost in privilegij, je z epidemijo koronavirusa postalo nuja za mnoga podjetja. Tudi po epidemiji lahko pričakujemo, da bo delo od doma v različnem obsegu ostalo ustaljena praksa. Kaj lahko naredite, da bo delo od doma varno, zdravo in produktivno?

Delo od doma ima prednosti. A tudi skrite pasti

Delo od doma ima svoje prednosti. V večji meri si lahko sami organizirate delovne obveznosti kot na delovnem mestu, mnogi doma v krajšem času opravijo več dela kot v službi. Delo od doma še posebej cenijo tisti, ki se na delovno mesto morajo voziti dlje časa, saj lahko čas, ki bi ga sicer namenili poti, sedaj koristneje uporabijo.

 

Seveda pa delo od doma prinaša s sabo tudi mnoge izzive. Tudi če ste del tesno povezanega tima, se lahko sčasoma pričnete počutiti izolirano, manj je izmenjave informacij in idej, dnevi postanejo enaki dnevom, loti se vas lahko tesnoba in druge duševne stiske.

 

Začetne težave z ureditvijo domače pisarne, z varno in dovolj zmogljivo spletno povezavo in z usklajevanjem morebitnih skrbi za otroke in gospodinjstvo ste po mesecih dela od doma že prav gotovo rešili. Ob branju tega članka pa boste morda dobili odgovore na vprašanja: zakaj so se nenadoma prikradle bolečine v vratu ali hrbtenici, zakaj opažate, da oči po delovnem dnevu niso le utrujene, pač pa celo, da slabše vidite, zakaj se ne morete zbrati in čutite brezvoljnost, zakaj po večernem delu kljub pozni uri ne morete zaspati in kaj lahko storite, da se teh težav znebite.

 

Kako urediti svojo domačo pisarno?

Revije in splet so polne idej in privlačnih fotografij domačih delovnih kotičkov, vendar je večina teh z ergonomskega vidika neustreznih. Delo v takem delovnem okolju lahko pomembno negativno vpliva na počutje in zdravje.

 

Zato še enkrat namenite premislek organizaciji delovnega prostora: svetlobi, mizi in stolu ter računalniški opremi.

 

Osnovno: miza in stol

Šele med epidemijo koronavirusa se je izkazalo, kako močno sta za normalno delo pomembna dober stol in miza. Veliko ljudi je na začetku epidemije poiskalo zasilne rešitve, a hitro so se pojavile težave: bolečine v vratu in hrbtenici, išias, glavoboli.

 

Pravilna sedeča drža je:

 

  • vzravnana drža hrbtenice in sproščena drža ramen in rok na mizi,
  • pomembna sta dva prava kota, in sicer v kolenih in v komolcih,
  • stopala naj bodo plosko na tleh,
  • različni jedilniški stoli ali moderni plastični stoli niso dobra rešitev. Raje poskrbite za dober pisarniški stol, pri katerem lahko uravnavate višino in naklon sedala in naslonjala,
  • na stolu poskušajte sedeti vzravnano, v ledvenem delu pa lahko hrbet dodatno podložite.

 

Prisilna pisarniška drža vodi v številne težave. Pritisk na medhrbteninčnih ploščic se med sedenjem v primerjavi s stoječim položajem močno poveča. Zato poskusite nekaj sedečega dela zamenjati z delom stoje. Potrebujete dvignjeni ravnini, eno za monitor, drugo za tipkovnico. 

 

Kaj lahko še storite? Ne pozabite na aktivne odmore, po osmih urah sedenja pa se razgibajte z vajami, ki vam bodo pomagale sprostiti zategnjene vratne mišice in okrepiti mišice trupa.

 

Dobra in slaba svetloba

Če le imate možnost, naj bo prostor svetel in z naravnim virom svetlobe. Najbolje je, če je monitor računalnika pozicioniran pravokotno na okno. Če imate okno za vašim hrbtom, je dobro, da ga zastrete, sicer se bo monitor bleščal. Če je naravne svetlobe premalo, jo dopolnite z lučjo, saj nikakor ni dobro, da je računalniški zaslon edini vir svetlobe.

 

Med epidemijo pa je bilo moč zaznati še en negativen trend: pogostejšo kratkovidnost, ki pa ni zaobšla niti otrok. Večurno monotono strmenje v zaslon za oči ne predstavlja nič kaj dobrega. Ste vedeli, da se lahko po delovnem dnevu za ekranom dioptrija začasno poslabša tudi do 0,5 stopnje? Zato posrbite tudi za »očesno telovadbo«:

 

  • odmaknite oči od zaslona in si oči spočijte na naravni kulisi,
  • mežikajte,
  • premikajte oči gor in dol ter levo in desno,
  • s to očesno telovadbo pa boste tudi navlažili oči, da bodo manj dražeče.

 

Še nekaj je pomembno. Čeprav si lahko delo doma organizirate tako, da delate zvečer, pa s tem ne pretiravajte. Računalniški zaslon namreč oddaja modro svetlobo, ki zavira tvorjenje melanina, to je hormona, ki je odgovoren za ritem spanja in bedenja.

 

Jakost modre svetlobe večine elektronskih naprav lahko sicer uravnavate, a večerno delo za računalnikom lahko kljub temu negativno vpliva na vaš cerkadiani ritem oziroma na to, da potem, ko boste zvečer ugasnili računalnik, kljub pozni uri še nekaj časa ne boste mogli zaspati.

 

Če je vaše glavno orodje prenosni računalnik

Večina ljudi za delo na daljavo uporablja prenosni računalnik. A v resnici prenosni računalnik brez prilagoditev ni namenjen delu osem ur na dan, pet dni na teden. Optimalno bi namreč bilo, da je monitor računalnika oddaljen 50 cm od obraza, v navpičnem položaju, zgornji rob pa je v višini oči. Obstajajo različne rešitve, kako doseči omenjeno priporočilo. Pomagate si lahko z dodatno tipkovnico, prenosni računalnik pa dvignete na stojalo. Druga možnost pa je dodaten monitor. 

 

Če uporabljate ločeno tipkovnico, ta ne sme biti na nogicah. Črka B na naj bo poravnana z vašim popkom. Zapestja pa naj bodo čim bolj v nevtralnem položaju in jih čim manj ob uporabi miške upogibajte naprej ali nazaj oziroma levo ali desno.

 

Seveda čim večkrat odmaknite roko z miške razgibajte in zavrtite zapestje. Če se zmorete navaditi delati z miško tudi z drugo roko, od časa do časa roki zamenjate. Na ta način boste močno zmanjšali možnost, da utrpite sindrom karpalnega kanala. 

 

Kljub temu da se sledenje sestankom ne da primerjati z glasbo, je vseeno priporočljivo, da uporabljate ustrezne slušalke. Vsekakor je bolje, da uporabljate klasične slušalke, kot pa tiste, ki jih dobite s telefonom.

 

Čemu se je bolje izogniti?

Čeprav se zdi izredno vabljivo, pa se je bolje izogniti delu v postelji in na kavču. Tako kavč kot postelja sta neustrezne mehkejše sestave, prav tako pa ni zadostne opore hrbtenice v ledvenem delu. Še posebej dolgotrajno delo je nevarno za hrbtenico. Ali je tako delno tudi zares učinkovito, pa presodite sami.

 

Kaj pa vrt? Vrt z zelenjem, mirom, naravnimi zvoki in svetlobo prav gotovo blagodejno vpliva na počutje in motivacijo. Pazite le, da niste neposredno izpostavljeni vremenskim vplivom in da tudi tukaj čim bolj upoštevate ergonomske smernice.

 

Sicer pa ni vseeno, kje imate urejeno domačo pisarno, še posebej, če ste »sam svoj gospodar« oziroma imate svoje podjetje, ki je registrirano na vašem domačem naslovu.

 

Preverite velikost oziroma vrednost domače pisarne v razmerju do celotne nepremičnine. Velja namreč meja, do katere vam zavarovanja za delovni prostor ne bo treba sklepati posebej, saj ga bo krilo zavarovanje DOM. Preverite tudi, kako je s kritji v primeru, če imate pisarno v kleti.

 

Računalnik in drugo elektronsko opremo zavarujte z zavarovanjem elektronskih naprav.

 

Ločite čas za službo in zasebni čas

Delo od doma pa prinaša s sabo še druge izzive, ki lahko močno posežejo v razmerje službenega in zasebnega časa in dojemanje tega, kje in kdaj ste zares doma in kdaj »v službi«.

 

Ob delu od doma se zmehča struktura delovnega dne. Rutina opravil, ki ste jih opravili pred odhodom v službo, se s tem, ko se lahko enostavno že v pižami usedete za računalnik, izgine. Meša se delovni in zasebni čas, saj če ob vas od doma delajo tudi vaš partner ali otroci, se ne morete delati, da z njimi ne bi komunicirali celih osem ur. Zgodi se, da se podrejo ustaljene prehranjevalne navade, morda si ne vzamete več časa za malico/kosilo, ali celo, da kosilo jeste ob odgovarjanju na elektronska sporočila.

 

Vse to ima opraviti tudi z vašo veščino upravljanja časa. Kljub temu, da fizično ne zapustite doma in ne odidete v službo, si ustvarite rutino »prihoda in odhoda v službo«. Znotraj časa za službo določite nedeljen čas, za katerega se dogovorite z domačimi, da vas ne motijo.

 

Nujno si vzemite tudi čas za malico/kosilo. Ko zaključite z delom, ugasnite računalnik in pospravite vaš delovni prostor. Sicer pride kdaj dan, ko si to privoščite, a nikakor vsak dan ne presedlajte z računalnika neposredno na kavč.

 

Motivacijo in pozitivno naravnanost vzdržujte s stiki s sodelavci, ukvarjanjem s športnimi aktivnostmi in hobiji.

 

Tudi pes ali mačka v vašem delovnem okolju doma lahko prispevata k boljšemu vzdušju in pozitivni energiji, vendar le, če vas ne motita in sta dobro vzgojena. Ne razvajajte ju posebej s pozornostjo, saj bo zanju hudo, ko vas spet ne bo doma in boste v službi.

 

Dejstvo je, da bo delo v prihodnosti hibridno: nekaj ga bomo opravili v pisarni, nekaj pa na daljavo. In ne samo to. V skandinavskih državah že obstaja nov trend: workation (iz besed work in vacation). Ideja tega trenda je, da se odpravite na delovne počitnice, kar pomeni, da svoje službene obveznosti in sestanke opravljate v planinski koči, na obali jezera, v svetilniku … in to sami ali v okviru vašega službenega tima. Bi preizkusili tudi vi?

zdravje, preventiva, paketno zavarovanje DOM, požarno zavarovanje, posel
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrben vsakdan dvakrat na mesec v vašem e-nabiralniku.