
Na poti
Na poti
APRIL 2025 | čas branja:
Zadnja sprememba: 25. 04. 2025 ob 08:28:20
Uvoz avtomobila z Japonske je lahko mamljiva ideja za avtomobilske navdušence, ki si želijo posebnih modelov in ugodnejših cen. A odločitev o uvozu takšnega avtomobila prinaša vrsto izzivov. Od organizacije in stroškov uvoza, homologacije, prilagoditev vozila do zavarovanja. Zadnji izziv pa bo vožnja z volanom na desni strani.
Poleg stroška prevoza vozila v Evropo morate pri uvozu novih ali rabljenih osebnih vozil iz tretje države (kot je Japonska, ki ni članica EU) plačati carino, davek na dodano vrednost (DDV) in davek na motorna vozila (DMV).
Vsako vozilo, uvoženo iz nečlanice EU, mora nato skozi postopek posamične odobritve, ki lahko zahteva tudi določene prilagoditve vozila. Cena tega postopka ni enotna in je odvisna od vrste vozila ter potrebnih dodatnih preverjanj.
Ob nakupu novega, uvozu posameznega vozila in vsaki predelavi ali spremembi na vozilu je potrebno izvesti postopek ugotavljanja skladnosti vozila ali homologacijo. Namen homologacijskega postopka je zagotavljanje tehnične varnosti in varovanja okolja. Postopek ugotavljanja skladnosti vključuje identifikacijo, oceno tehničnega stanja, izdajo potrdila o skladnosti – homologacijskega kartona.
V Sloveniji homologacije in posamične odobritve izvaja AMZS in druge pooblaščene organizacije. Na AMZS-ju pravijo, da na leto opravijo med 10 in 20 posamičnih odobritev vozil, ki so uvožena iz nečlanic Evropske unije.
Tak pregled vozila traja od ene do dveh ur, upoštevajte pa tudi čas za preverjanje dokumentacije, tehničnih podatkov in izdelavo tehničnega poročila. Postopek se lahko podaljša, če boste morali odpraviti pomanjkljivosti, opraviti prilagoditve in nato ponoviti pregled.
Pri AMZS pojasnjujejo, da gre običajno za serijska vozila. V večini primerov so bila takšna vozila pred tem že registrirana v Nemčiji, kjer so bile opravljene tudi posamezne potrebne predelave (npr. predelava svetlobne opreme). A dodajo, da so za razliko od Slovenije v Nemčiji dovoljena odstopanja od posameznih zahtev in se lahko posamične odobritve zaključijo tudi negativno. To pomeni, da takšnega vozila v Sloveniji ne boste mogli registrirati.
Podobno velja tudi za maloserijska ali unikatna vozila, kjer ni mogoče pridobiti dokazil o izpolnjevanju zahtev predpisov glede varnostni in varovanja okolja, pa tudi za vozila iz držav, ki imajo v homologacijskih predpisih nižjo raven zahtev. Ta vozila ravno tako ne izpolnjujejo predpisanih zahtev za posamično odobritev.
Avtomobili, ki niso izdelani za evropski trg, lahko imajo nekatere posebnosti, ki jih je treba prilagoditi evropskim standardom.
Žaromete je treba zamenjati z ustreznimi z asimetričnim svetlobnim pramenom, ki se namestijo na originalna mesta in ustrezajo obliki ter načinu pritrditve originalnih.
V Združenih državah Amerike so recimo dovoljeni rdeči smerokazi, v Sloveniji morajo biti rumeno-oranžni. Lahko bo treba zamenjati ali prilagoditi tudi:
Tudi vezava svetlobne opreme mora biti pravilna, opozarjajo na AMZS.
Zavorne luči morajo biti ločene od smernih in ne smejo utripati ob zaviranju. Če so vgrajeni ksenonski ali LED žarometi nad določeno svetilnostjo, je potrebna tudi avtomatska regulacija višine svetlobnega pramena in naprava za pranje žarometov. Vsa svetlobna telesa morajo imeti vsaj oznako DOT, naknadno vgrajena pa ECE.
Ker se na Japonskem žarometi prilagojeni vožnji na levi strani, lahko originalni žarometi slepijo nasproti vozeče voznike in je obvezna zamenjava z originalnimi kratkimi žarometi za vožnjo po desni strani.
Merilnik hitrosti mora biti v km/h (vozila za ameriški trg imajo merilnik hitrosti v miljah na uro).
Vozilo mora imeti vtisnjeno identifikacijsko številko (VIN) na karoseriji oz. šasiji (zgolj pod vetrobranskim steklom ni dovolj).
Pri vozilu, izdelanem za japonski trg, je obvezna tudi zamenjava identifikacijske tablice oz. nalepke proizvajalca, ki mora biti izpisana v latinici in ne v japonski pisavi.
OBD (On-Board Diagnostics) je standardiziran vmesnik v vozilu, ki omogoča dostop do podatkov o delovanju motorja in drugih sistemov. Uporablja se za diagnostiko in odkrivanje napak. Vozila od letnika 2001 (bencin) oz. od 2004 (dizel) dalje morajo biti opremljena z OBD priključkom, ki ustreza tudi evropskimi zahtevam.
Potrebne zamenjave delov in prilagoditve lahko opravi usposobljeni servis proizvajalca, ni pa nujno, da so vse prilagoditve izvedljive, če se vozilo izdeluje zgolj za neevropski trg.
Na Japonskem vozijo po levi strani, torej imajo vozila volan na desni. Zakon ne prepoveduje uporabe takšnih vozil v Sloveniji, a lahko vožnja po levi povzroča težave, predvsem pri prehitevanju in zavijanju v levo.
Poškodba takšnega vozila lahko vpliva na višino škode zaradi nezastopanosti znamke v Evropi in s tem povezanimi stroški nadomestnih delov, ki bi bili dobavljeni iz matične države proizvajalca. Zato boste kasko zavarovanje takšnega vozila najverjetneje morali individualno dogovoriti z zavarovalnico.Če je vozilo zaradi nižje cene uvoženo iz tujine, se pri sklenitvi zavarovanja upošteva cena uradnih uvoznikov na našem tržišču oz. evropskem tržišču.